De opkomst van publieke cloudtoepassingen zet de verkoop van hard- en software onder druk. Klassieke managementsoftware verliest aan populariteit en bedrijven investeren al maar minder in eigen servers. Grote IT-spelers slaan donkerrood alarm. Op zoek naar een duurzaam businessmodel, liggen alle pistes plotseling open. Maar valt die heroriëntering wel te combineren met hun traditionele aanbod?
Video killed the radio star
Eind jaren zeventig scoorde de Britse band The Buggles een oorwurm van jewelste, over de ondergang van het ene medium ten koste van het andere. In de jaren tachtig maakte de compact disc een einde aan het tijdperk van de tape. Nog eens tien jaar later kwamen mp3’s om de hoek piepen. Technologische vooruitgang vindt zelden plaats zonder collateral damage.
Onevenwicht in investeringen
De explosieve groei van het aanbod in publieke clouddiensten is hier geen uitzondering op. Eind 2013 kwam Barclays op de proppen met hun Global Technology Outlook voor 2014. Hierin becijferde de Britse investeringsbank dat voor iedere geïnvesteerde dollar in de cloud er zeven zullen verdwijnen uit traditionele IT-uitgaven. Systeemintegratoren, maar ook grote spelers zoals HP, IBM of Microsoft blijven niet bij de pakken zitten. Het besef dat traditionele bedrijfssoftware en –hardware op hun laatste benen lopen is tot de board rooms doorgedrongen. Ze zetten naast hun traditionele aanbod meer en meer in op public cloudtoepassingen. De opmars van Office 365 of het groeiend aantal bedrijven dat voor Windows Azure of IBM’s SoftLayer kiest, zijn hier slechts enkele getuigen van.
Strategische spagaat?
Door deze evolutie ontstaat er binnen veel grote bedrijven een ambiguïteit met een beperkte houdbaarheidsdatum. Want hoe kan je duurzame offlinetoepassingen blijven promoten, terwijl je daarnaast schreeuwt dat al wie niet op de cloudtrein springt hopeloos achterop raakt?
Jobs over het graf heen
“If you don’t cannibalize yourself, someone else will.” Het is ongetwijfeld een van de meest geciteerde quotes uit Walter Isaacson’s biografie van Steve Jobs. De in 2011 overleden Apple-topman beantwoordde hiermee de vraag of innovaties nefast zijn voor de verkoop van traditionele producten. De geschiedenis is gekend en Jobs kreeg gelijk. De introductie van de iPad had wel degelijk een invloed op de verkoop van MacBooks. Ook de concurrenten van Apple zagen hun cijfers terugvallen. Maar het huidige overwicht van Apple in de tabletmarkt is veel groter dan hun aandeel in die van de laptops ooit was.
Etenstijd!
Conclusie? Traditionele IT-spelers zullen zichzelf moeten kannibaliseren om echt succesvol te blijven in een toekomst die door public cloud wordt gedomineerd. Veel tijd om koudwatervrees te overwinnen is er echter niet. Want wie zijn wagonnetje nu niet aan de cloud klikt, valt onherroepelijk uit de boot.
-Auteur: Tim Colman
‑Bron: ASPEX blog