Wat is het ‘internet of things’?
Het internet der dingen staat voor het verschijnsel dat steeds meer voorwerpen in jouw huis, in jouw leven, gekoppeld worden aan elkaar via het internet. Jouw koelkast, televisie, smartphone, computer, broodrooster en auto, allemaal met elkaar verbonden via het internet. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om met jouw smartphone te controleren of er nog voldoende bier in de koelkast staat en waar nodig dat je automatisch online een bestelling plaatst bij de supermarkt of ’s morgens op gezette tijden jouw kopje koffie automatisch wordt gezet waardoor jij nog meer sturing kan geven aan jouw huishouden. Makkelijk, toch?
Volgens Gartner maken we in 2020 gebruik van maar liefst 26,6 miljard online devices. Deze slimme apparaten geven marketeers de mogelijkheid om datasets te gebruiken die niet alleen overweldigend zijn in omvang, maar ook qua scope. Niet alleen in jouw dagelijkse huishouden, maar ook binnen jouw vakgebied biedt het dus kansen!
Het verkrijgen en analyseren van klantdata om marketingcampagnes op te zetten is niets nieuws. De hoeveelheid en kwaliteit van data die we kunnen gebruiken tegen de tijd dat the Internet of Things volledig zijn intrede heeft gedaan, brengt echter vele uitdagingen voor marketeers die hier niet op zijn voorbereid. Maar er is niet alleen maar slecht nieuws. The Internet of Things geeft marketeers die er vroeg bij zijn een voorsprong op de concurrentie. Wat kunnen we doen om ons voor te bereiden op dat wat komen gaat?
3 tips voor een goede voorbereiding
1. Begrijp het verband tussen transparantie en klantgegevens
De eerste uitdaging is het begrijpen van de privacygevoeligheid rondom het verzamelen van klantgegevens. Kopers in zowel B2C en B2B laten keer op keer blijken dat ze geen bezwaar hebben tegen datamining, mits het transparant gebeurt en ze er zelf bij gebaat zijn.
Zo zet Bol.com big data in om de online winkelbeleving voor iedere klant zo persoonlijk mogelijk te maken. Om dit mogelijk te maken analyseert Bol.com verschillende klantgegevens, zoals de financiële waarde en de koopgeschiedenis van een bezoeker op de website. En Google doorloopt de e‑mailaccounts van zijn klanten om advertenties af te stemmen op de online contactmomenten.
Deze inbreuk op de privacy wordt getolereerd omdat klanten weten wat er gebeurt en zij het voordeel ervan inzien. Bedrijven die vooraf niet transparant zijn over de hoeveelheid informatie die ze over klanten hebben en toepassen in de praktijk, lopen echter het risico om loyale klanten weg te jagen.
De les voor marketeers is dat ze heel goed op de hoogte moeten zijn van de ethische aspecten rondom de inzet van klantgegevens. Transparantie over de verzamelde gegevens is van het begin af aan essentieel: de klant beseft zo dat hij een keuze heeft, ervaart de meerwaarde en accepteert het.
2. Ontwikkel een marketingteam met nieuwe vaardigheden
De volgende uitdaging is het organiseren van de verkregen datasets. Hoe breng je de informatie over iemands rijgedrag, koffiegewoonten en bedtijd met elkaar in verband? Hoe weet je welk deel van deze kennis over de klant het meest waardevol is en hoe je als marketeer kunt benutten?
Om de kansen van the Internet of Things optimaal en met zekerheid te benutten, moeten de marketeers van morgen een set andere vaardigheden ontwikkelen. We moeten datagoeroes en statistische experts worden, maar dan wel zonder de belangrijkste vaardigheid van een marketeer uit het oog te verliezen: excellente communicatie met de klant.
3. Benut het nieuwe scala aan marketingkanalen
De opkomst van verschillende devices opent de deur voor nieuwe marketingkanalen. Zo wordt het op korte termijn mogelijk om met klanten te communiceren met gepersonaliseerde boodschappen of advertenties via vrijwel alle connected devices die ze in huis hebben. Zo verkoopt Amazon al goedkopere e‑readers en tablets, deels gefinancierd door réclame die op het scherm te zien is. En dat is nog maar het begin.
Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat marketeers een nog groter scala aan kanalen tot hun beschikking krijgen. Het succes hiervan zal afhangen van het vermogen om het meest rendabele kanaal te kiezen. Cruciaal hierbij is ook het vinden van een juiste balans tussen relevantie en opdringerigheid. Zo kunnen koelkasten in de toekomst een advertentie tonen voor thuisbezorging van boodschappen wanneer bepaalde producten op zijn. Maar zal de consument deze functie positief ervaren en even nuttig vinden als de bedenkers ervan? Zal de inmenging in hun dagelijks leven opwegen tegen de voordelen?
Ja, the Internet of Things komt eraan. Marketeers die zich van tevoren voorbereiden, een analyse doen om te zorgen dat hun kennis van ethiek en privacy helemaal up-to-date is en het beheren van grote datasets van klanten van tevoren onder de knie krijgen, hebben niets te vrezen. Ben jij er al klaar voor? En biedt het voor jou als marketeer nu kansen of bedreigingen?
Bron: Business Bytes