Google heeft 2,3 miljard euro op tafel gelegd voor Nest Labs, een Californisch bedrijfje dat slimme thermostaten en rookdetectors bouwt. Verrassend, zeggen veel observatoren. Waarom doet Google zijn op één na grootste overname ooit in het domein van de domotica?
De verklaring voor de overname is te achterhalen door uit te vissen wat Nest Labs precies doet. Het bedrijf, met hoofdkantoor in Steve Jobs’ voormalige ‘hometown’ Palo Alto, is ook opgericht door een voormalige Apple-medewerker, Tony Fadell, die alom beschouwd wordt als de geestelijke vader van de iPod. Met Nest wil hij alledaagse toestellen omvormen tot mooie, innovatieve en met internet verbonden apparaten. Doel: een ‘conscious home’ bereiken, een woonomgeving waarin elk doordeweeks toestel zo geavanceerd wordt als smartphones vandaag zijn.
Nest maakt zo deel uit van een hele rist bedrijven die een kruimel van die boomende markt van de thuisautomatisering willen. Binnen drie jaar zouden zo al 24 miljoen apparaten over de toonbank gaan, stellen analisten. Ook op de recente CES was thuisautomatisering een belangrijk thema. Vandaag levert de firma al een rook- en CO-detector en een thermostaat. Die laatste is onder meer te beheren via je smartphone of tablet. Het toestel analyseert de temperatuur buiten- en binnenshuis en detecteert wanneer je niet thuis bent en baseert daarop de temperatuur in huis, wat veel energie kan besparen.
En Nest slaat aan, zo blijkt. Sommige rapporten spreken al van een verkoop van 50.000 toestellen per maand. Google voelt het groeipotentieel van Nest – en de innovatieve kracht van zijn oprichters – en anticipeert daarom met de overname. Zo komt het bedrijf in één klap aan de top van het ‘slimme toestellen’-peloton te zitten.
Het gaat uiteraard niet alleen om die toestellen. Google dringt zo almaar meer – via uw zoekopdrachten, uw smartphone, uw auto (de Open Automotive Alliance moet Android naar uw wagen brengen) en nu ook Nest – uw persoonlijke leven binnen. De data die het bedrijf daarmee verzamelt, zijn een enorme troef in de toegespitste verkoop van advertenties. Tegelijk roept die gedachte enorm veel privacyvraagtekens op. Google voelt dat aan, getuige de verklaring van Nest na de overname dat het bedrijf “privacy altijd ernstig genomen heeft” en dat dat “niet zal veranderen”.
Nieuwe strijd
Google zegt het team van Nest te zullen laten verderwerken zoals ze vandaag doen. Maar het bedrijf kan heel wat expertise aanleveren op vlak van software en dataverwerking. Bovendien is het Amerikaanse patentenvraagstuk waarmee Nest af te rekenen heeft – onder meer Honeywell en BRK hebben de firma al aangeklaagd – makkelijker aan te pakken met de juridische power van de internetreus. Voor onder de motorkap heeft Google met de Motorola-overname en met de recente stappen in robotica ook heel wat technische ondersteuning in de aanbieding.Langzaam maar zeker doemt zo ook een nieuwe potentiële strijd aan de einder op: die tussen Samsung en Google. Samsung is al veel langer actief in de huishoudapparatuur en denkt ongetwijfeld ook al aan het ‘slimmer’ maken van zijn toestellen. Wordt dus zeker vervolgd.
-Zie ook onze vorige blog : Het Internet der Dingen
-Auteur: Stefan Grommen