In een vorige blog ging ik in op de mogelijke rol die cloud service brokers (makelaars van clouddiensten) konden gaan spelen. Dit gegeven de ondoorzichtige situatie die met de opkomst van verschillende clouddiensten dreigde. Inmiddels lopen we nog harder dan gedacht richting de cloud en is deze vraag nog urgenter geworden. Maar wat is dat dan precies, zo’n cloud service broker (CSB)? Of wat zou het eigenlijk moeten zijn?
De markt geeft behoorlijk wat verschillende definities over de CSB. Zo kan het als een onafhankelijke intermediair optreden, een rol spelen in contractonderhandelingen en mogelijk zelfs als integrator optreden. Maar waarom is de CSB eigenlijk nodig? Koppelen van applicaties doen we nu toch ook? Ze staan wellicht alleen wat verder weg.
Helaas, was het maar zo simpel. De hoeveelheid toepassingen die als een clouddienst wordt afgenomen groeit als kool. Het zijn daarnaast steeds vaker applicaties die een essentiële rol spelen in uw informatiehuishouding. Zelfs infrastructuur wordt steeds meer als dienst afgenomen. Hoewel beheer hier cruciaal is begint het met de implementatie. En het aan elkaar knopen van al die verschillende touwtjes, daar kan een CSB nou juist een belangrijke rol spelen. Het wordt wat lastiger als een CSB u ook gaat adviseren.
Een CSB die u adviseert over welke cloud provider u zou moeten nemen en vervolgens ook de koppelingen met deze provider realiseert, dat lijkt mij toch een hellend vlak. ‘Wij van WC Eend adviseren WC Eend’. Zoiets. Klinkt reuze gemakkelijk, maar toch ongewenst. Welke hypotheekvorm u ook aan uw tussenpersoon vroeg, het antwoord leidde altijd weer naar dezelfde bank. Een heldere scheiding tussen advies en uitvoering lijkt mij hier dan ook noodzakelijk. Maar als we het advies hebben gehad en de implementatie is uitgevoerd, hoe zit het dan met het beheer?
Het goed beheren van al die cloud toepassingen is niet eenvoudig maar wel iets wat u vooral zelf moet blijven doen. Het is namelijk de cruciale succesfactor. Maar het is wel beheer op een ander, hoger, abstractieniveau, het is regie. En regievoering valt en staat natuurlijk met goed informatiemanagement en bovenal hoogwaardig SLA management. Vaak zien wij nog dat SLA’s vooral fragmentarisch zijn ingestoken en weinig of geen oog hebben voor de totale IT omgeving. Een gebrek aan holistisch SLA management is in een standaard omgeving al lastig, in een vooral uit clouddiensten bestaande IT omgeving is dit al gauw dodelijk. Werk aan de winkel dus. Want die cloud biedt teveel kansen om te laten liggen. En die cloud makelaar kan u daar ongetwijfeld een handje bij helpen.
Cloud solutions zijn voor marketeers een zeer welkome aanvulling op hun klantentoolkit . Zij kunnen door slim inkopen van deze online oplossingen hun pakket aan klant interactie mogelijkheden snel en betaalbaar verruimen.
De uitdaging blijft echter om tussen de veelheid aan leveranciers dé juiste te vinden. Het belang van continuïteit en integratie is zeer groot. En dat maakt het op dit moment niet makkelijk. Met je creditkaart heb je als marketeer zeer snel toegang tot een breed scala aan nieuwe mogelijkheden. Ik denk dat elke marketeer graag ‘iets’ meer wilt betalen voor een ‘keuzegids’ die hem wegwijs maakt in het (inter)nationale aanbod.
Is er dus behoefte aan een cloudmakelaar? Voor bedrijven die continuïteit zoeken en hun marketingtools willen aanvullen met betrouwbare aanvulling…. zeker!