Elk zichzelf respecterend ICT-bedrijf levert een cloud-oplossing. De een nog mooier dan de ander. SaaS, PaaS, IaaS, Baas, BPaaS, CaaS, verzin het maar. Alle diensten die eindigen op ‘aaS’ doen het op dit moment goed. ‘aaS’ staat voor – zoals u vast weet – ‘as a Service’. Als paddestoelen schieten de ‘as a Service’-aanbieders uit de grond. Wie neemt u serieus?
Een relevante vraag; waarop niet direct een pasklaar antwoord is. Het draait in elk geval om kennis. Hoe meer u begrijpt van cloud, hoe beter u in staat bent een voor uw organisatie goede keuze te maken.
Iedereen in de cloud
Onderzoeksbureaus schrijven er volop over. Vaak ligt bij hen de focus op grote aanbieders. Allemaal hebben ze een uitstekende visie. Maar wat is de onderliggende strategie?
Uiteraard zijn er mooie referentie cases voorhanden. Bij voorkeur van bestaande – vaak traditionele – aanbieders. Want ook hier geldt: ons-kent-ons.
Toch staan er ook nieuwe aanbieders op. Die vechten tegen de gevestigde orde en hun best doen zich te onderscheiden tussen al het marketing-geweld.
Ondertussen staan ook de internet-boeren uit de jaren ’90 op. Zij ervaarden hoe het is om snel geld te verdienen en willen dat kunstje graag nog eens over doen.
En van alle aanbieders hoort u hetzelfde verhaal: cloud is hot! Zonder problemen kunnen we allemaal in de cloud gaan werken. ‘One size fits all’. Voor iedereen toegankelijk en inzetbaar.
Weet wat u kiest
En dan nu. Wat doet u? Wie moet u geloven? Is het echt veilig? Het migreren makkelijk? Gaat u puur af op de namen van de grote bedrijven? Met het idee: als zij het aanbieden, dan zal het toch wel goed zijn. Pas als u het probeert, kunt u beoordelen of het voldoet aan uw wensen.
Een voor u relevante vraag kan zijn of de cloud-omgeving geïntegreerd kan worden met de bestaande infrastructuur, wordt vaak niet beantwoord.
Als het echter uw core-business betreft, neem dan de tijd. Het is zeker niet vreemd als u vragen stelt over integratie, migratie en over de integriteit van de cloud-aanbieder.
Transparantie
Transparantie zou het sleutelwoord moeten zijn bij elke cloud-aanbieder. Zij beloven u namelijk optimale vrijheid en flexibiliteit. Transparantie betekent volledige inzage in de wijze waarop de cloud-aanbieder de dienst levert. U mag ook verwachten dat de aanbieder op elk gewenst moment kan aangeven waar uw data staat en, nog belangrijker hoe u het terug kunt krijgen. Door transparantie krijgt u optimale openheid omtrent de mogelijkheden én flexibiliteit van het cloud-principe. En alleen betalen voor wat u daadwerkelijk gebruikt betekent dus ook dat u kunt komen en gaan wanneer u wilt.
Flexibiliteit als uitgangspunt
Het is onmogelijk om u te behoeden voor het maken van een slechte keuze. Een flexibele overeenkomst waarbij u kunt komen en gaan, is namelijk niet het enige punt waarop u moet letten. Het is wel een uitstekend uitgangspunt. De cloud-aanbieder wordt dan namelijk gedwongen om goede kwaliteit te leveren en de verwachtingen waar te maken. Inzage in de geleverde kwaliteit zou mooi zijn. In de ideale situatie zouden we zelfs graag een audit doen op de cloud-oplossing.
De grootste kans op goed
De ‘one size fits all’-belofte is een utopie. Alleen met volledige inzage en vrijheid in de wijze waarop u het toepast, heeft u de grootste kans dat de aangeboden oplossing daadwerkelijk bij uw wensen past. Laat u dus goed informeren voor u een keuze maakt.
Auteur: Martijn van Zoeren