Ketenregie binnen het domein van ICT is niets nieuws, Cloud services brokers (CSB) zijn echter een opkomend fenomeen. IN 2009 voorspelde Gartner al de opkomst van de Cloud Services Broker en definieerde de rollen , de verwachtingen werden verder aangescherpt in 2012. Wat is een Cloud Services Broker, wie zijn het en bovenal, wat kunnen we van de CSB verwachten.
EuroCloud Nederland ziet de Cloud Services Brokers ook opkomen en heeft in het voorjaar van 2014 een aantal besloten ronde tafels georganiseerd om met specialisten in de markt over het onderwerp te discussiëren. Ook de Cloud Makelaar nam deel als een van de genodigde partijen aan de ronde tafel sessies.
De centrale vragen hierbij waren of ketenregie voor clouds iets nieuws is en als met ketens gewerkt wordt, wat je van de ketenpartners kan en mag verwachten. Daarnaast is ook de positie van de klant beschouwd. Hoe gaan zij met Cloud Services Brokers om en is de Cloud Services Broker een consultant of iemand met verregaande specialisatie in ketenregie, gecombineerd met cloud kennis.
Wat is een Cloud Services Broker?
Gartner maakt een onderscheid in de services die de Cloud Services Broker kan leveren. De algemene definitie die Gartner hanteert voor de CSB is de volgende:
“Cloud services brokerages are entities that sit between public cloud services that are typically commodity in nature and the ultimate end consumer. They typically takes these services and turn them into something that is more suitable for use by the business”. (Quote by David Mitchell Smith, VP & Gartner Fellow)
Volgens Gartner zijn er drie typen Cloud Services Brokerages (definitie 2009):
Service Intermediation
In dit model is de Cloud makelaar actief betrokken bij het verbeteren van bepaalde elementen van de geleverde services en levert deze ook actief een bijdrage aan de waarde vermeerdering van de cloud oplossingen aan de eind gebruikers en aan de leveranciers van de Cloud oplossingen. Dit kan bestaan uit het managen van toegang tot Cloud applicaties of Cloud management rapportages of bijvoorbeeld Identity management.
Service Aggregation
Deze Cloud Services Broker integreert meerdere services in 1 nieuwe oplossing of beperkt het aantal services om de complexiteit te kunnen beheersen. Hierbij moet vooral gedacht worden aan data-integratie waarbij data slechts eenmaal opgeslagen hoeft te worden en tussen de applicaties uitgewisseld wordt. Ook zorgt deze makelaar ervoor dat data veilig tussen meerdere providers getransporteerd kan worden. Deze makelaar is met name thuis in het gebied van “Big data” en is vooral technisch geörienteerd.
Service Arbitrage
In dit laatste model wordt met name naar Service aggregation gekeken met als verschil dat hier de services niet vooraf vast staan. De Cloud Makelaar krijgt van de klant de opdracht om services met elkaar te vergelijken en de juiste te adviseren om die te koppelen. Deze makelaar zal goed op de hoogte moeten zijn van de Cloud oplossingen die in de diverse verticals worden aangeboden in de markt en dient ook inhoudelijk op de hoogte te zijn van de services.
Een vierde CSB wordt ook op diverse fora genoemd. Deze vierde categorie wordt door Gartner IB (Integration Brokerage) genoemd en toont zeer nauwe verwantschap met de Service Aggregation Broker.
Vroeger versus nu
Vroeger werd software centraal ingekocht. De IT afdeling of de afdelings manager bepaalde daarbij wie binnen de onderneming van welke applicaties gebruik mochten maken. Via de cloud werkt het proces anders, maar de klant merkt het verschil niet. Uiteindelijk gaat het om een applicatie die men nodig heeft om het werk te kunnen doen. Eindgebruikers binnen bedrijven willen die applicaties zelf kunnen kiezen, zonder tussenkomst van wie dan ook.
een bijkomend nadeel van business users die zelf bestellen is dat gebruiks overeenkomsten vaak weggeklikt worden nadat men haastig op “accoord” heeft gedrukt om de applicatie direct te kunnen gebruiken. De gebruiksvoorwaarden worden amper gelezen. Daarbij leest nagenoeg niemand meer de handleiding, iedereen zit eerst aan de knoppen.
Ook in de telecom sector zijn verschuivingen merkbaar. Vroeger ging de Telecom alleen over tarieven, maar nu bieden ze ook diensten via de cloud aan. Vroeger was de klant bekend en waren er grote klanten, nu zijn klanten onvoldoende bekend en veel kleiner. Ook de grotere klanten zijn als gevolg van bezuinigingen en efficiëntie in het werken veel kleiner geworden. Men kan zich hierdoor afvragen of de Cloud niet de industrialisatie van IT is geworden? Integratie van de losse blokjes blijft nodig, maar klanten willen zelf system integrator zijn en hierbij zich de rol van Integration broker toedichten. Deze rol is echter vele malen complexer dan men op het eerste gezicht zou vermoeden. Koppelingen naar diverse dataverzamelingen moeten gemaakt worden en applicaties moeten elkaars data kunnen delen. De eindgebruiker zal hiertoe niet in staat zijn vanwege de complexiteit van data opslag en de benodigde technische achtergrondkennis die men ontbeert.
Technische kennis én bedrijfsinzicht nodig
Een goede Cloud broker heeft zowel technisch inzicht over deployment van processen en technische samenhang als inzicht in de kansen en belemmeringen voor de bedrijfsprocessen. De complexiteit van de transitie naar de Cloud wordt vaak onderschat. Bijvoorbeeld bij goed functionerende legacy systemen moet de ondernming zich afvragen of het wel nuttig is om met dat legacy systeem naar de cloud te gaan. Een negatief Cloud advies kan hierdoor ook een goed advies zijn! Voor nieuwe applicaties biedt de Cloud vaak veel gemakkelijker kansen. Cloudsourcen is een nieuwe kreet die hierbij vaak gehoord wordt. Er lijkt een verschuiving plaats te vinden van System integrator naar service integrator. Voor een concept als ‘Just keeping the lights on’, heb je bij IT als dienst andere typen mensen nodig die meer technisch georiënteerd zijn. De Service integrator daarentegen zal niet alleen technisch, maar zeer zeker ook business georiënteerd moeten zijn.
De hierboven besproken topics zijn slechts een klein deel van de ronde tafel discussies, het volledige verslag kan u hier terug vinden: Whitepaper CSV-Ketensturing ECNL2014
Alvast veel leesplezier, en met dank aan EuroCloud Nederland voor het initiatief en de voortreffelijke organisatie.