Private cloud , public cloud , hybride cloud , onheilspellende wolk , of eender welke cloud , misschien is het nu de tijd om een nieuwe buzz woord te verzinnen om het aanbod te beschrijven . Mensen hebben hun eigen mening over wat ” Cloud” nu werkelijk betekent, en dit leidt tot nog meer verwarring. Want als je aan tien personen vraagt wat Cloud betekent, dan krijg je twaalf verschillende antwoorden. Volgens een aantal journalisten werd de term “Cloud” voor het eerst gebruikt door Eric Schmidt van Google , die in een gesprek zei: ” Cloud computing”.
Ongeacht van het aanbod van de Cloud service providers in de markt, wat men hier eigenlijk wil zeggen is: “Ik heb een oplossing voor uw probleem en ik kan u helpen”. Vroeger stond de Cloud synoniem voor opslag capaciteit. Maar volgens een recent onderzoek van Gartner, zal meer dan 55 % van de ondernemingen hun applicaties laten hosten ergens buiten hun eigen onderneming. Daarvan kunnen we niet meer garanderen dat het enkel nog maar als opslag capaciteit gebruikt wordt.
Succesvolle bedrijven die informatie hosten voor andere organisaties doen meer dan alleen een Cloud-omgeving beheren, zij bieden namelijk een totaal oplossing . Bedrijven die zichzelf als een betrouwbare leverancier van oplossingen positioneren, in tegenstelling tot slechts een algemene Cloud provider (of zelfs een service provider) die zullen uiteindelijk de klant voor zich kunnen winnen. “Trusted ” is namelijk het sleutelwoord . Het grootste obstakel blijft nog steeds de veiligheid . Kunnen ze u wel vertrouwen met hun kostbare gegevens?
De vraag die u zich moet stellen als aanbieder van Cloud diensten is, wat onderscheidt uw aanbod van de 8500 andere hosting bedrijven? Rekening houdende dat, zogezegd iedereen 99,9% uptime aanbied. (op papier tenminste) Het complete wereldwijde IT- landschap is ongeveer twee Triljoen Dollar waard. Volgens de Microsoft-site* tekent Azure meer dan 1.000 klanten ( dus niet gebruikers ) op per dag, en voor Office 365 beweert men dat één op de vier zakelijke klanten het al gebruiken. Maar het is niet alleen Microsoft. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij Amazon, VMWare of Google . Iedere aanbieder wil zijn deel van de “Cloud” opeisen.
Stel dat de totale IT-industrie inderdaad twee Triljoen Dollar waard is, dan is er zeker plaats als aanbieder om een stukje van deze zeer grote taart te verkrijgen. Maar om dat te realiseren, moet je verder durven gaan dan “Cloud” alleen aan te bieden. Daarom is het wellicht verstandig om de nu volgende vraag in overweging te nemen: Wat doet u om uw klanten te helpen met hun gehoste applicaties dat niemand anders vandaag doet? Kan u dit beantwoorden met een innovatieve oplossing, dan win je wellicht de klant. Misschien wordt dit wel hét onderscheid, in plaats van onder de noemer “Solution Provider Licensing Agreement” diensten aan te bieden?
*