De duistere kant van sociale media
Sociale Media. Het is me wat. De ene prijst het linea reacta de hemel in, de andere slaat een kruis alsof de duivel er zich zelf mee moeit. 1,2 miljard mensen telt de Facebook community ondertussen. 1,2 miljard waarvan zo’n 76% dagelijks inlogt. U leest het goed. Hallucinante cijfers zijn het, met jammer genoeg al vaak even hallucinante gevolgen …
Het beest toont zijn ware gelaat !
De Romeinen wisten het al. Plautus verwees er naar in één van zijn toneelstukken met de bekende zinsnede: “lupus est homo homini”. En ik moet hem met spijt in het hart gelijk geven, het klopt als een bus: de mens is een wolf voor de mens. Zelfs anno 2014 zijn we er met zijn allen nog niet in geslaagd om het dierlijk barbaarse te overstijgen. Het sociale media beest, wat voor de meeste stervelingen synoniem staat met Facebook, toont steeds vaker zijn duistere en vlijmscherpe kanten. En dat dit zijn sporen nalaat, merken we quasi dagelijks…
Pek & veren anno 2014
De recente heisa rond juwelier Eddy Heleven is hier een mooi, doch zeer jammerlijk bewijs van. Op mum van tijd werd de brave man (braafheid in casu is na 36u effectief bewezen door de federale politie) niet alleen op Facebook en andere sociale media uitgescholden en afgeschilderd als crimineel/hooligan/wegpiraat, maar ook in de echte wereld werd de heer Heleven & familie herhaaldelijk uitgescholden en bedreigd. En de eieren die geslingerd werden, hadden evenzeer bakstenen kunnen zijn. De achternaam van de heer “HEL – LEVEN” was als het ware een coalescerend omen…de flagrante privacy schendingen zullen nog wel een tijdje nazinderen.
Unleash the inner bull…shit
Sommige bronnen suggereren dat het imperium van Facebook stillaan aan het wankelen is. Niet alleen door toedoen van een nakend proces (vermeende leugens rond de financiele gezondheid van het bedrijf pré IPO) maar er haken daadwerkelijk meer en meer mensen af van het voorgenoemde sociale media platform. Vooral de jeugd, want die zien het niet (meer) zitten om vriendjes te worden (of te blijven) met hun ouders. Want dat is vaak een vereiste om te mogen “facebooken” van pa en ma. Toch wat betreft voor mijn generatiegenoten. Ik doop het alvast “Shit mijn ma zit OOK op Facebook” syndroom.
En waar ik helemaal niet bij kan, is het kuddegedrag dat de moderne mens blijft vertonen. Het is niet te geloven hoe snel mensen zich laten verleiden tot collectieve waanzinsdaden. Sterker nog, het gedrag dat vertoond wordt, lijkt veel op dat van een jonge stier, die instinctief maar vooral bloeddorstig reageert op een door de “cyber torero” vakkundig gehanteerde muleta. Hemeltergend vind ik het. Bullshit met grote B dus !
Vandaag is het Facebook, maar evengoed kan het morgen een ander platform zijn dat de sociale media scepter overneemt. Nu ja 1,2 miljard gebruikers verliezen, zal nu niet van vandaag op morgen gebeuren, laat staan een paar weken. De kans is zelfs groot dat er helemaal niks gebeurt. En stel dat het toch gebeurt, dan zal er mijns inziens niet veel veranderen. Op de naam en een paar functionaliteiten misschien na. Het zit hem namelijk in de wijze waarop we er met zijn alleen mee omgaan. Net daar kunnen we het verschil maken. Dat dit van menig sociaal media gebruiker aka “Facebooker” een heuse mentaliteitswijziging zal vereisen, lijkt me logisch…
Waar we moeten starten ?
Het zal voor een zeer groot deel afhangen van de opvoeding cq bewustmaking, en dit zowel thuis, op school en op de werkvloer. Ook de overheid kan zijn steentje bijdragen, denk maar aan privacyregelgeving en co. Verandering ? Ja ! En als het van mij afhangt, liever vandaag dan morgen. Want als ik aantal reacties op de heer Heleven zijn Facebook pagina zie, dan is er nog veel werk aan de winkel. Want die hebben naar hartelust pek en veren bovengehaald en niet op een liter of kilo gekeken…
-Auteur: Jan De Bondt
Bron: De Tijd