Uit onderzoek van IBM bij ruim 800 beslissers uit de ICT- en bedrijfswereld blijkt dat bijna de helft van de organisaties die gebruik maakt van Software as a Service (SaaS) – bovenop kostenbesparingen – een concurrentievoordeel waarneemt. SaaS-pioniers blijken intensiever samen te werken via social business tools, hun klantervaring te verbeteren en hun time-to-market te versnellen.
Naar verwachting zal de SaaS-markt groeien tot maar liefst 33,4 miljard € in 2017. Managers zetten SaaS veelvuldig in om hun teams meer tools te geven zodat ze hun productiviteit kunnen verhogen en sneller kunnen inspelen op nieuwe marktontwikkelingen.
Vergeleken met concurrenten die minder ver staan in de adoptie van SaaS, blijkt dat pioniers:
· 79% meer kans hebben op een vlotte samenwerking binnen de organisatie en met partners
· Twee keer zo vaak big data om weten te zetten in waardevolle inzichten
· Twee keer zoveel innovatiekracht hebben
Opvallend is dat steeds meer managers de ICT-afdeling overslaan bij de implementatie van nieuwe technologie. Analisten verwachten dat CMO’s in 2017 meer budget zullen spenderen aan ICT dan CIO’s. Forrester, het onderzoeksbureau dat de studie heeft uitgevoerd, meldt dat 65% van de organisaties van plan is om nieuwe technologie aan te schaffen zonder hierbij de ICT-afdeling te betrekken. Het negeren van de ICT-afdeling bij de implementatie van SaaS is echter risicovol zonder eerst de noodzakelijke beveiligingsmaatregelen door te voeren. Uit het onderzoek van IBM blijkt dat de beste resultaten voortvloeien uit een hechte samenwerking tussen de ICT-afdeling en het management bij de selectie, beveiliging en implementatie van SaaS-applicaties.
Bron : IBM Belgium