In vrijwel iedere organisatie, ongeacht grootte en sector, heeft de IT-manager te maken met dezelfde uitdagingen: hoe kan ik mijn IT-omgeving efficiënt benutten; hoe kan ik de wendbaarheid en flexibiliteit vergroten; en hoe kan ik de kosten drukken op zo’n manier dat prestatie, beschikbaarheid, veerkracht, databeveiliging en compliance strak onder controle blijven? Wat voor consolidatie- of vernieuwingsinitiatieven er ook worden ondernomen, tot een echte transformatie komt het niet zolang ze de IT-resources binnen grenzen van het bedrijfspand blijven.
Eén van de grote drempels voor vooruitgang van een organisatie is de inefficiëntie van zijn IT. Tenzij een bedrijf nieuw wordt opgericht en niet te maken heeft met verouderde systemen en manieren van werken, is de IT-infrastructuur hoogstwaarschijnlijk uitgegroeid tot een opeenstapeling van incompatibele en rigide systemen, ‘liefkozend’ legacy genoemd.
De content die de IT-omgeving bevat en verwerkt, bevindt zich in silo’s, dit is het technologische equivalent van geld onder het matras bewaren. Het beperkt de waarde van die data en informatie voor de organisatie, omdat het niet gecombineerd kan worden. Het betekent dat iedere applicatie zijn eigen hardware en ondersteuning vereist. Om te zorgen voor de juiste capaciteit en prestatie zijn systemen veelal over-gespecificeerd om in te springen op piekbelasting en maximale werkdruk. De meeste tijd echter zullen de systemen werkeloos staan wachten, terwijl er wel tijd en geld wordt gestoken in hun onderhoud en beheer.
De inefficiëntie wordt vooral zichtbaar wanneer een organisatie iets nieuws wil doen, zoals het overnemen van een bedrijf, het opzetten van nieuwe bedrijfsonderdelen, het reorganiseren van business units, teams en medewerkers binnen het bedrijf verhuizen, het ondersteunen van flexwerken of het uitrollen van nieuwe applicaties. Daardoor ontstaat al gauw vertraging in projecten en dat weerhoudt bedrijven ervan snel te reageren op kansen of bedreigingen, of van het bieden van de juiste tools aan hun medewerkers zodat zij hun werk goed kunnen doen om zo concurrentievoordeel te kunnen behalen en behouden.
In deze context ontstaat de nieuwsgierigheid naar cloudsystemen en –diensten. Het idee dat het uitbesteden van IT naar de cloud goedkoper en kosteneffectiever is, wordt keer op keer bewezen door onderzoek van analisten en resultaten van klanten. Toch is er vaak terughoudendheid om een remote delivery model op de IT-omgeving van een bedrijf toe te passen. In plaats daarvan kijken bedrijven naar datacenter-consolidatie en intern gedeelde servers met gebruik van servervirtualisatie om de efficiency te verhogen. Ze blijven behoedzaam als het gaat om het verhuizen van fysieke assets en data-opslag naar een plaats buiten de firewall. Een psychologische drang naar het kunnen ‘aanraken’ van de data remt het inzicht in de voordelen die clouddiensten een organisatie kunnen bieden.
Cloud computing kan de IT-omgeving echt transformeren van een verzameling systemen, applicaties en onderhoud naar een functionaliteit die ervoor zorgt dat de organisatie vooruit komt.
In het meest ideale scenario zou cloud-based infrastructuur alles moeten bieden wat op het wensenlijstje staat van de IT-manager:
√ Toegang tot een uiterst wendbare, adaptieve en snel toegankelijke infrastructuur die op zijn beurt een hoge mate van efficiency kent en kosteneffectief kan draaien.
√ Ondersteuning voor mobiliteit en schaalbaarheid.
√ Hoge snelheden en snelle beschikbaarheid van de nieuwste applicaties en service innovaties.
√ Optimale controle over beveiliging en compliance.
√ De mogelijkheid om gebruik per afdeling of divisie te kunnen doorbelasten terwijl tegelijkertijd de IT-manager de held en beïnvloeder van de strategie wordt binnen de organisatie.
-Bron: Interoute.nl