In een tijd waar Cloud-gebaseerde producten en diensten exponentieel groeien, is het meer en meer een uitdaging voor veel bedrijven om de diverse mogelijkheden te begrijpen en de juiste daaruit te kiezen.
Het concept van de Cloud is een hele uitdaging voor veel bedrijven. Het modewoord Cloud is schijnbaar alomtegenwoordig, maar het begrijpen van de opties die er beschikbaar zijn, en het scheiden van de hype met de werkelijkheid zijn behoorlijke taken waar de meeste IT-beheerders eenvoudigweg geen tijd meer voor hebben. De behoefte aan Cloud-diensten die de klanten kunnen bedienen, en om de klanten in staat te stellen de vele soorten van de keuzes in de Cloud te begrijpen heeft aanleiding gegeven tot een nieuw type van business, namelijk de Cloud makelaars.
Die Cloud makelaar moet dan wel meer kunnen bieden dan een geconsolideerde app-store of een cloud services warenhuis. Er zijn inderdaad ook applicaties zoals AppDirect en Apptix die de Cloud-diensten van diverse leveranciers opsommen, en een one-stop-shop ervaring bieden waardoor het gemakkelijker voor bedrijven wordt om te zoeken naar die Cloud oplossingen die zij denken nodig te hebben.
Maar deze diensten zijn echter niet all-inclusive. Denk hierbij aan aanbieders zoals Netflix. Netflix is een geweldige service, en biedt een one-stop-shopping ervaring tot een uitgebreide selectie van films en tv-shows. Maar er zijn nog tal van films en tv-programma’s die u niet zult vinden op Netflix, omdat Netflix slechts een deel van alle films en tv-programma’s laat zien waarvoor zij de rechten hebben verworven om te mogen verdelen.
Voor IT bedrijven kan de Cloud makelaar een kans bieden om toegevoegde waarde te bieden aan hun eindklanten. Bijvoorbeeld, zowel AppDirect en Apptix bieden een white-label portaal voor managed service providers die hen in staat stellen om hun eigen Cloud marktplaats aan te bieden als extra dienst.
Een echte makelaar
Deze geconsolideerde Cloud marktplaats is weliswaar een mooi concept, maar zou nog meer waard kunnen zijn als de cloud makelaar vergelijkbaar zou zijn met een echte makelaar zoals in verzekeringen en Immobiliën.
Een cloud makelaar kan een IT-professional namelijk deskundige begeleiding bieden om klanten te helpen identificeren en om mee te helpen de juiste keuze te maken voor de diverse Cloud-diensten die zij kunnen aanbieden.
De meeste consumenten begrijpen niet altijd de financiële kneepjes van de beurs, zodat ze vertrouwen op een effectenmakelaar voor deskundige begeleiding. De meeste mensen beschikken over het algemeen ook niet over de kennis of juiste middelen om een nieuw huis te kopen of om hun bestaande huis te verkopen, dus gaan ze ten rade bij een makelaar om hen verder te helpen.
Het is zinvol om een soortgelijke strategie voor Cloud aanbiedingen te gebruiken. De Cloud makelaar zou dan de tussenpersoon kunnen zijn om de onderhandelingen met de diverse Cloud aanbieders in goede banen te leiden.
De functie van de Cloud makelaar zou kunnen zijn om te onderzoeken en te begrijpen wat de cloud service providers aan te bieden hebben en hoe zij werken, wat hun diensten kosten, de eventuele voor en nadelen opsommen om daarna deze opgedane kennis met bedrijven te delen. De Cloud makelaar zou ook de tijd moeten nemen om het bedrijf van de klant te begrijpen om daarna te kunnen bekijken welke Cloud aanbiedingen het beste passen in hun organisatie en wat de beste investering kan zijn voor langere termijn.
-Auteur: Tony Bradley
‑Vertaling: Peter Witsenburg