Cloud oplossingen schieten als paddenstoelen uit de grond. Soms super handig en nuttig, soms ook wat minder nuttig. Al valt dat niet altijd aan de hand van een omschrijving, YouTube filmpje of proefperiode te beoordelen. Daarnaast komen er ook meer leveranciers die hun oplossingen ineens als zijnde “cloud” aanbieden, terwijl dat lang niet altijd zo is. Want om een cloud propositie neer te kunnen zetten, dienen de oplossingen in ieder geval te voldoen aan een aantal basis voorwaarden. Niet iedere klant weet dat en niet iedere leverancier is zich daarvan bewust. Misschien is het tijd voor de cloud makelaar.
Gartner heeft de opkomst van de cloud makelaar al in 2010 aangegeven in haar cloud hype cycle en maakt inmiddels ook al onderscheid in de volgende varianten die daarvan kunnen opdoemen binnen nu en 5 jaar:
1. Service Intermediation
In dit model is de cloud makelaar actief betrokken bij het verbeteren van bepaalde elementen van de geleverde services en levert deze ook actief een bijdrage aan de waardevermeerdering van de cloud oplossingen aan de eindgebruikers en aan de leveranciers van de cloud oplossingen. Dit kan bestaan uit het managen van de toegang tot cloud applicaties of cloud management rapportages of bijvoorbeeld Identity Management. Met name deze laatste is in het kader van de huidige vertrouwen en veiligheidskwesties een zeer welkom.
2. Service Aggregation
Een, naar mijn mening, bijzonder belangrijke cloud makelaar. Deze integreert meerdere services in één nieuwe oplossing, of beperkt het aantal services om de complexiteit te kunnen beheersen. Hierbij moet vooral gedacht worden aan data-integratie waarbij gegevens slechts eenmaal opgeslagen hoeven te worden en tussen de applicaties uitgewisseld worden. Ook zorgt deze makelaar ervoor dat gegevens veilig tussen meerdere providers getransporteerd kunnen worden. Deze makelaar is met name thuis in het gebied van “Big Data” en is vooral technisch georiënteerd. Op dit gebied zal de PaaS leverancier zich met name thuis voelen.
3. Service Arbitrage
In dit laatste model wordt met name naar Service Aggregation gekeken met als verschil dat hier de services niet vooraf vast staan. De cloud makelaar krijgt van de klant de opdracht om services met elkaar te vergelijken en de juiste te adviseren om die te koppelen. Deze makelaar zal dus perfect op de hoogte moeten zijn van de cloud oplossingen die in de diverse verticals worden aangeboden in de markt en dient ook inhoudelijk op de hoogte te zijn van de services. Men kan hierbij een vergelijkingsonderzoek betrekken, als dat er al zou zijn, op cloud applicaties. Met al die groeiende cloud oplossingen is dat momenteel echter nog een pittige uitdaging die zeker invulling behoeft.
Onafhankelijkheid
Met de jonge cloud markt, zo veel onzekerheden en toch nog steeds vaak onjuiste of onvolledige informatie vanuit de markt, zal de cloud makelaar een welkome schakel vormen tussen leverancier en klant, waarbij deze makelaar uiteraard onafhankelijk dient te zijn. Zover is het echter nog niet. De cloud makelaar zal zijn intrede doen, maar voor het zover is, zal eerst de markt de volwassenheidsslag dienen te maken en de huidige cloud remmingen moeten wegnemen.
-Auteur: Maurice van der Woude