Social media monitoring dient niet enkel voor marketing. Zoals onze case van de Gentse Feesten duidelijk maakte, is mogelijk om social media monitoring in te schakelen tijdens events, zodat beleidsmatige en crowd management beslissingen kunnen worden genomen.
Naar aanleiding van Pukkelpop is er een debat ontstaan rond communicatie en aanpak van het event, en hier bij BrandFractal vinden we dat in plaats van blaming games te spelen, het tijd is om de discussie volledig open te trekken en crisiscommunicatie tijdens events up te daten aan de hand van de nieuwste ontwikkelingen op social media, en dit te integreren in de reeds bestaande procedures.
Hieronder vind je enkele situaties en een voorstel tot aanpak:
Er kunnen zich crisis situaties voordoen waarbij nog proactief kan worden gehandeld, maar er zijn ook situaties waarbij er reactief dient worden opgetreden:
1. Voor de escalatie naar een crisis kan aggregeren van de data via social media duidelijk maken dat de negatieve communicatie zich kristalliseert rond enkele negatieve termen, waar de organisatie mee rekening kan houden, en proactief kan handelen vooraleer de situatie escaleert, bvb. te weinig sanitaire voorzieningen, het weer (te warm/te koud), insectenplaag, lawaai …
2. Er kan zich een plotselinge situatie voordoen, waarbij er een crisis ontstaat:
- De situatie kan zich beperken tot een bepaalde plaats, bijvoorbeeld berichten op social media rond brandstichting, brand, zakkenrollers in de buurt en andere. De organisatie kan onmiddellijk ingrijpen door het relevante personeel in te zetten op die plaats waar nodig.
- Maar er kan zich plotseling een crisis voordoen die het gehele event overstijgt (zie, jammer genoeg, Pukkelpop) en waarbij via social media de communicatiestromen kunnen worden geleid en in kaart gebracht. Hierbij is de mechaniek dat via een officieel kanaal (hashtag, wall …) updates en leiding wordt gegeven, op basis van de massa aan informatie gegenereerd uit de crowd.
En wat met het personeel? De vrees dat dit nieuwe personeelskosten met zich mee kan brengen is onterecht. Integendeel. Personeel en andere kosten kunnen veel efficiënter worden ingezet en gestuurd naar waar nodig. Ook het monitoren en dirigeren kan op basis van bestaand personeel.
Aanpak
Om dergelijke situaties op te vangen, dienen er elementen worden opgezet, waarvan je er hieronder enkele vindt:
- Crisiscommunicatiedraaiboek. Er is een crisiscommunicatiedraaiboek tijdens elke event, en een scenario dient worden opgesteld waarbij social media wordt ingeschakeld.
- Officiële hashtag. Instant boodschappen, zoals Twitter, Foursquare en enkele andere, zijn het meest gebruikt tijdens event communicatie door de crowd, dus we adviseren om een hashtag te communiceren voor wanneer er zich crisissen voordoen (bvb. daar waar #GF11 de normale hashtag was voor de Gentse Feesten 2011 of #PP11 voor Pukkelpop 2011, zo kan #GF101 de constante crisishashtag worden voor de crisissen tijdens de Gentse Feesten, of #PP101 voor Pukkelpop).
- Communicatie van de hashtag. De aanwezigen dienen op voorhand ingelicht te worden over het bestaan van die hashtag. Via bons, tickets, billboards voordien, maar ook via schermen tijdens het event worden mensen ingelicht en op de hoogte gehouden.
- Er dient worden gecommuniceerd waarvoor dit kanaal dient, alhoewel geautomatiseerde filters dit wel onder controle kunnen houden.
- Organisatie. En natuurlijk dienen naast de processen ook de taken en verantwoordelijkheden binnen de organisatie worden omschreven, zodat men weet wie zal sturen tijdens een mogelijke crisis.
Good luck met het organiseren van uw volgend event!
- Auteur: Cedric Royer – BrandFractal