In de oude dagen van het internet schreef Maurice de Hond het Boek ”Dankzij de snelheid van het licht”. Dit boek legde de verschillen bloot tussen de zogenaamde digikenners en de zogenaamde digibeten. Digibeten werden omschreven als mensen die geen affiniteit met computers hadden en daardoor een achterstand opliepen ten opzichte van de opkomende generatie, die het gebruik van computers met de paplepel kregen ingegoten. Die verschillen lijken alleen maar groter te worden met meer, veelvuldiger en in sommige gevallen zelfs onzorgvuldiger gebruik van Cloud Computing.
De nieuwe generatie, vaak aangeduid als ”generatie Z”, heeft meer met het huidige informatie tijdperk, het zijn de sociale exhibitionisten van de nieuwe maatschappij die nagenoeg alles in hun leven delen met hun digitale vrienden. Aan de andere kant bevinden zich de privacy junkies van generatie X die niet zoveel ophebben met “15 minutes of fame”. Waar de nieuwe generatie de laatste modellen van mobiele telefoons enorm belangrijk vindt, zal de oude generatie daarover de schouders ophalen omdat men ”alleen maar hoeft te bellen”. Ouderen vinden hun privacy bijzonder belangrijk, jongeren zullen dat minder belangrijk vinden omdat ze, juist door hun eigen privacy beter te beschermen, ook minder actief kunnen zijn op sociale media.
Van beide kampen kan men wat vinden, het is kenmerkend voor de huidige maatschappelijke deling. Een mooi voorbeeld dat ik vaak aanhaal is de vindbaarheid van mensen. De huidige veertiger is in veel gevallen (70 – 80%) lastig om te traceren via het internet om de eenvoudige reden dat ze misschien wel een account hebben op één van de vele sociale media, maar deze niet actief gebruiken. De nieuwe generatie in de leeftijdscatagorie van 15 tot 25 jaar is over het algemeen zeer actief op sociale media en daardoor veel eenvoudiger te vinden. Het veroordelen van sociale media als zouden zij de menselijke contacten niet bevorderen, zou men op basis van het bovenstaande kunnen bestrijden, juist doordat mensen elkaar eenvoudiger kunnen vinden, is er ook meer mogelijkheid voor menselijke contacten.
Hier zou je zelfs kunnen spreken van een omkeerbare 80 – 20 regel; Van de huidige generatie is 80% niet actief met sociale media, van de nieuwe generatie is dat 20%, of zelfs nog minder. Feit is ook dat jongeren minder van de techniek achter de functionaliteiten begrijpen, waardoor juist de eigen privacy meer onder druk komt te staan. Daarnaast werden voorheen bepaalde concepten diep uitgedacht, terwijl de huidige concepten veel meer gericht zijn op vluchtig scannen, de boodschap vertalen en daaruit conclusies trekken.
En juist dat veroorzaakt de generatiekloof
De nieuwe manager zal andere ideeën hebben over hoe een bedrijf de toekomst in moet, hoe men effectief gebruik kan maken van sociale media om communities op te bouwen die het bedrijf meer bekendheid moeten geven. Noem het de ”15 minutes of fame for companies”, waarbij de kracht niet alleen in herhalen zit, maar ook in het aantal ”likes”, volgers of reacties die men krijgt op de sociale media. Ook zal het een verschil zijn hoe de website bouwers nieuwe websites moeten bouwen die meer gericht zijn op het afgeven van informatie, die in minder dan 5 minuten begrepen en verwerkt kan worden of totaal afgestemd wordt op het surfgedrag van de bezoeker. In Japan is men al bezig met experimenten om via twitter te solliciteren. Hoe beschrijf je jezelf en je capaciteiten in maximaal 140 karakters? De nieuwe generatie zal daar minder moeite mee hebben dan de huidige, alleen al vanwege het kunnen beschrijven van de opgebouwde ervaring.
De uitdaging zal waarschijnlijk liggen in een gezonde mix van de beide belevingswerelden en de capaciteit om hierin een modus te vinden die voor zowel de ene als de andere partij begrip op kan wekken.
De definitie van een generatiekloof wordt omschreven als ”het verschil in opvattingen en levenswijzen tussen verschillende generaties van mensen”. Cloud computing vergroot die kloof momenteel. Als u mij vraagt hoe die te overbruggen, moet ik het antwoord schuldig blijven, maar ik sta open voor iedere suggestie.
- Auteur: Maurice van der Woude – Personal Consult