Nieuwe rol voor de CIO als Cloud Information Officer?
-
Hoe ver staat uw bedrijf in termen van Cloud adoptie?
Het is belangrijk nauwkeurig in kaart te brengen hoe ver de verschillende business units staan in hun adoptie van de cloud, en een duidelijk beeld te hebben van het aantal Cloudoplossingen die al worden gebruikt, van hun impact op het bedrijf en van hun toekomstig gebruik.
-
Heeft uw bedrijf een efficiënt governance model voor het beheer van hybride IT‑toepassingen?
Het is essentieel dat uw bedrijf over een centraal governance model beschikt voor het beheer van de beveiligingsrisico’s, integratieproblemen en kosten verbonden aan het groeiend gebruik van de Cloud. Hier dient men ook rekening te houden met een groeiend aantal verschillende soorten Cloud providers.
-
Beschikt u over de nodige tools en systemen om end‑to‑end service management te bieden wanneer Cloud adoptie naar een hogere versnelling schakelt?
IT moet over de aangepaste tools beschikken voor het operationeel beheer van Cloud oplossingen parallel aan de niet-Cloud oplossingen. Dat is zelfs nog dringender wanneer Cloud diensten niet langer sporadisch gebruikt worden binnen uw organisatie, maar belangrijke bedrijfsprocessen gaan leveren.
-
In welke mate is de IT‑afdeling al geëvolueerd van louter IT aanbieder naar het leveren van diensten aan de business?
Naarmate een bedrijf meer en meer Cloudgebaseerd is, zal een CIO moeten evolueren van IT provider naar een rol van makelaar in Cloud diensten voor het hele bedrijf.
-
Is er in de lange termijnvisie van de IT‑afdeling ruimte voor een toenemende operationele vrijheid van andere business unit managers?
Als business unit managers meer vrijheid krijgen in hun gebruik van IT-diensten, kan het zijn dat de IT-functie evolueert naar een volledig nieuw model zoals ITaaS. In dat kader zou de IT afdeling als een aparte business unit moeten optreden en dient het een service catalogus samen te stellen die ter beschikking staat van de andere business units.
Deze richtlijnen kunnen zeer nuttig zijn als bedrijf om hun concurrentiële voorsprong te behouden en om sneller in te kunnen spelen op de verandering op de markt. Hierdoor zal vroeg of laat de rol van de CIO zich meer gaan focussen op zaken zoals “time to market” en flexibiliteit waardoor de IT afdeling als diensten aanbieden kan blijven bestaan tussen het ruime aanbod van de diverse Cloud Service Providers. Wellicht dat de CIO van de toekomst zich steeds meer gaat moeten richten op de business in plaats van de IT systemen, en daardoor zijn titel zeer snel zal veranderen in Business Information Officer (BIO)?