Bill Clinton heeft het ooit heel duidelijk gezegd tegen Bush sr: “It’s the economy, stupid”. In weze gaat deze uitspraak ook op voor de major shift die we nu zien op gang komen in de IT-wereld.
Dat wil dus ook zeggen dat de verandering nu niet om technologie draait. Het is mogelijk dankzij technologie, maar deze keer gaan we niet allemaal overstag omdat het zo goed gehyped wordt. We gaan overstag omdat het een verandering is die onze economie beter doet draaien.
Want alles wat ons efficiënter, sneller, goedkoper, … doet werken in onze bedrijven, is goed voor de economie.
IT != product – IT=dienstverlening
Ik vat de verandering het liefst samen als volgt: “IT is niet langer een product, het is een dienst”. En deze stelling gaat zowel intern als extern op.
De IT-afdeling in een bedrijf is jarenlang de speelgrond geweest van wereldvreemde types wiens bezigheid er vooral in bestond om uit te leggen waarom dit en dat niet mogelijk was en als er wel iets mogelijk was, hoe je jezelf, je manier van werken en zelfs je business moest aanpassen aan wat volgens hen de beste manier was. Ik ken veel bedrijven waar het bellen naar de helpdesk meestal gefrustreerd gebeurde: frustratie omdat iets essentieels niet werkte en frustratie omdat men wist dat het antwoord soms erger was dan de kwaal.
De afgelopen jaren stonden de “IT-boekskes” vol van termen zoals Business Alignment. Ik heb dit altijd een grappige term gevonden. Alsof het zo bijzonder was dat men IT ging in lijn brengen met de business processen. Het feit dat men hier na 30 jaar aandacht ging aan besteden en dat je op je CV best één of ander project met BA kon zetten, … zegt genoeg, nietwaar?
BA is eigenlijk een duur consultancy woord voor een belangrijke wijziging in onze houding ten opzichte van IT. IT moet ons helpen, het moet ons ten dienst staan. De IT-afdelingen en ‑leveranciers moeten hun diensten aan ons verlenen en we eisen dat die diensten ons genoegdoening geven.
Ook extern is de shift gebeurd. Wat kan het een manager schelen op welk merk zijn boekhoudprogramma draait. Wat het kost, hoe goed het blijft draaien, hoe het zijn bedrijf kan helpen stroomlijnen, … die vragen spelen een rol. Hierin zit nog de belangrijkste wijziging opgeslagen: we kopen geen IT-producten meer, we kopen IT-diensten.
IT is the cost of doing business. No more, no less.
Het platgetreden cliché is dat van elektriciteit. Elektriciteit is geen investering. Het is een kost die we willen in de beste prijs/kwaliteitsverhouding. We willen het altijd en overal hebben, we moeten er op vertrouwen en het moet aan aanvaardbare prijs zijn. Maar we gaan niet zelf investeren in elektriciteitscentrales en zijn nog minder geïnteresseerd in de blauwdrukken van kerncentrales en bouwplannen van windmolens.
Zo is het ook met IT. Het moet er gewoon zijn en het moet ons ten dienste staan. Zo simpel is en zo simpel is het overhypte Cloud model.
Die basisgedachte moet u vergezellen in uw beslissingen over IT. Moet u nu alles buiten gooien en enkel nog Cloudy werken? Zal de Cloud uw leven duizend keer simpeler maken? Ik kan dat niet in uw plaats zeggen.
Ik kan enkel maar zeggen dat er opportuniteiten zijn en dat u geen goede manager zou zijn als u niet zou rekening houden met “what’s in it for me”. Het antwoord zal niet simpel zijn. Weer de mensen die u zeggen “ik breng u de blijde boodschap in de vorm van een wolk”. Vaak zal het antwoord genuanceerder zijn.
En omdat het allemaal nieuw is, is het moeilijk om in uw eentje te beslissen. Een pak bedrijven staan te dringen om hun producten – sorry, diensten – aan u te verkopen. Maar een verkoper is niet perse een goede adviseur.
Daarom hebben we met aan pak pioniers en evangelisten de koppen bij mekaar gestoken en staan we hier klaar om u te helpen. Met antwoorden, adviezen en zelfs met een dag lang advies ter plaatse.
Ik kijk er alvast naar uit om van u te horen wat uw vragen zijn.
- Auteur: David Geens – Nucleus