Hoewel het tempo tussen bedrijven onderling sterk verschilt, kunnen we al spreken van een algemene trend richting hybride IT. Maar dan blijft de vraag: Hoe begin je hieraan? En hoe kan de IT afdeling hierbij een belangrijke(re) rol (gaan) spelen?

Dit is een vraag die de CIO van zowel de publieke als de private sector zich moet stellen: “Hoe kan ik mijn business unit managers voldoende vrijheid geven om alle voordelen van de Cloud ten volle te benutten, en dit zonder het overzicht te verliezen op kritische factoren als de integratie, de beveiliging, de migratie van de bestaande systemen en bijbehorende kosten?”

boardroom_cloud

In de allereerste instantie zal u een gedegen analyse nodig hebben van uw bestaande IT omgeving, om deze daarna te toetsen aan de verschillende oplossingen uit de Cloud. Vaak is de term “hybride” al de eerste spraakverwarring die kan onstaan tussen de betrokken partijen, er is immers meer dan één soort van hybride tussen on-premise en in de Cloud. Hieronder volgen een aantal richtlijnen die u als CIO kunnen helpen om de juiste keuze(s) te kunnen maken:

1. Hoe ver staat uw bedrijf in termen van Cloud adoptie?

Het is belangrijk nauwkeurig in kaart te brengen hoe ver de verschillende business units staan in hun adoptie van de cloud, en een duidelijk beeld te hebben van het aantal Cloudoplossingen die al worden gebruikt, van hun impact op het bedrijf en van hun toekomstig gebruik.

2. Heeft uw bedrijf een efficiënt governance model voor het beheer van hybride IT-toepassingen?

Het is essentieel dat uw bedrijf over een centraal governance model beschikt voor het beheer van de beveiligingsrisico’s, integratieproblemen en kosten verbonden aan het groeiend gebruik van de Cloud. Hier dient men ook rekening te houden met een groeiend aantal verschillende soorten Cloud providers.

3. Beschikt u over de nodige tools en systemen om end-to-end service management te bieden wanneer Cloud adoptie naar een hogere versnelling schakelt?

IT moet over de aangepaste tools beschikken voor het operationeel beheer van Cloud oplossingen parallel aan de niet-Cloud oplossingen. Dat is zelfs nog dringender wanneer Cloud diensten niet langer sporadisch gebruikt worden binnen uw organisatie, maar belangrijke bedrijfsprocessen gaan leveren.

4. In welke mate is de IT-afdeling al geëvolueerd van louter IT aanbieder naar het leveren van diensten aan de business?

Naarmate een bedrijf meer en meer Cloudgebaseerd is, zal een CIO moeten evolueren van IT provider naar een rol van makelaar in Cloud diensten voor het hele bedrijf.

5. Is er in de lange termijnvisie van de IT-afdeling ruimte voor een toenemende operationele vrijheid van andere business unit managers?

Als business unit managers meer vrijheid krijgen in hun gebruik van IT-diensten, kan het zijn dat de IT-functie evolueert naar een volledig nieuw model zoals ITaaS. In dat kader zou de IT afdeling als een aparte business unit moeten optreden en dient het een service catalogus samen te stellen die ter beschikking staat van de andere business units.

Cloud-Ready-Chief-Information-Officer-CIO

Deze richtlijnen kunnen zeer nuttig zijn als bedrijf om hun concurrentiële voorsprong te behouden en om sneller in te kunnen spelen op de verandering op de markt. Hierdoor zal vroeg of laat de rol van de CIO zich meer gaan focussen op zaken zoals “time to market” en flexibiliteit waardoor de IT afdeling als diensten aanbieden kan blijven bestaan tussen het ruime aanbod van de diverse Cloud Service Providers. Wellicht dat de CIO van de toekomst zich steeds meer gaat moeten richten op de business in plaats van de IT systemen, en daardoor zijn titel zeer snel zal veranderen in Business Information Officer (BIO)?