Een van mijn goede voornemens voor 2015 is het kwijtraken van al die overtollige email berichten in mijn inbox. Maar dat blijkt in de praktijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Vol goede moed had ik voor mijzelf uitgemaakt dat ik elk bericht zou beoordelen op inhoud en het duidelijk overbrengen van de boodschap. De e-mails die deze test niet doorstonden werden dan ook meteen verwijderd, en sommige daarvan haalde niet eens de inbox dankzij de spamfilters van mijn Cloud service provider. Maar wat blijkt, het verwijderen van deze e-mails gaat relatief eenvoudig als éénmalige actie, maar e-mails zijn hardnekkig en keren steeds opnieuw terug? Je zou het haast kunnen vergelijken met de jaarlijkse griep epidemie, steeds terugkerend ondanks diverse inentingen en waar je liefst ver vandaan wil blijven.
En toch overkomt het je telkens weer, je wordt verkouden tegen wil en dank! Ditzelfde kan je ook vaststellen met email berichten, je zal ze ontvangen of je nu wil of niet. Maar wat kun je anders doen dan geduldig bij elke ongewenste mail op zoek gaan naar de “unsubscribe” of “schrijf mij uit” knop. Meestal zijn deze zeer goed verstopt en helemaal onderaan ergens tussen de kleine lettertjes terug te vinden. Vol overgave klik je op de “ik wens deze email niet meer te ontvangen” knop, en wordt je doorverwezen naar een vaak blanco pagina waar ergens in nog kleinere letters staat of je wel zeker bent dan je echt deze mail niet meer wenst te ontvangen?
Dit doet me spontaan denken aan de eerste Windows versie ingebouwd in de auto, met volgende melding op het display van de navigatie “Are you sure you want to use your Airbag, Yes or No?

Inbox challengeNatuurlijk wil je van dit soort e-mails af, immers ze brengen niets bij en vervuilen enkel je inbox. Of je klikt op “unsubscribe” en krijgt een waslijst van vragen, om je te overtuigen om niet je email adres uit de database te verwijderen!

Dit beklemmende gevoel van je inbox niet meer zelf onder controle te hebben, en vooral de eindeloze en soms vindingrijke methodes om maar niet van ongewenste email af te geraken doet je afvragen: “waar zijn we mee bezig?” In de tijden dat we gewoon nog via de post communiceerde (Snail-mail voor de liefhebbers) had je een eenvoudige oplossing. Gewoon een sticker met “geen reclame of drukwerk” op de brievenbus plaatsen was meestal afdoende. Maar wat met het digitale equivalent, want hoe meer vrijblijvende en meestal gratis Public Cloud email adressen, hoe meer berichten er in de inbox verschijnen!

En elk zelf respecterend bedrijf maakt tegenwoordig gretig gebruik van deze vorm van (a)sociale media om jouw als consument te overtuigen om hun product of dienst te kopen. Met een gemiddelde van 150 nieuwe berichten per dag in mijn inbox, en ik geef toe er zitten ook berichten bij die wel belangrijk zijn, is het een hele uitdaging geworden om mijn goede voornemen voor 2015 vol te blijven houden. Bestaat er ook een digitale versie van “geen reclame aub” om op mijn mailbox te plakken?

Big Data

Dankzij Cloud Computing kunnen we immers sneller en beter met elkaar communiceren en zal binnenkort het Internet der dingen (IoT) alles wat een stekker heeft met elkaar laten praten, maar hoe stroomlijn je deze overvloed aan beschikbare informatie en zorg je ervoor dat al deze “Big data” niet ongewenst in je mailbox terecht komen? Misschien dat hier eerst eens goed over nagedacht dient te worden, voordat de machines op ons los worden gelaten! Wellicht een idee om een vereniging van digitale weight watchers op te richten, die nauwgezet en samen met de Cloud Service Providers onze overtollige kilo’s aan e-mails en andere berichten weet aan te pakken. Suggesties of andere vormen van een digitaal dieet zijn van harte welkom, of kunnen we misschien beter onze inbox gewoon afschaffen?

Getagged met →