Cloud computing is onverminderd ‘hot’ in het bedrijfsleven. IT-managers zijn zich inmiddels bewust van de voordelen die de cloud biedt aan het bedrijfsleven. Het probleem is echter dat er vaak over deze krachtige computing-technologie wordt gesproken alsof het één entiteit is. En daar gaat het nu vaak mis. Cloud computing bestaat uit een verscheidenheid aan vormen, elk met hun eigen unieke eigenschappen. Voor het bedrijfsleven is de eerste stap bij het kiezen van het juiste platform om te weten wat welke vorm van de cloud zo uniek maakt.

Het werken in de cloud is vaak een wens van het management. Zij hebben hun eigen redenen en motieven om als organisatie in de cloud te stappen. De één wil gebruik maken van een snellere time to Market. De ander kijkt weer naar eventuele kostenbesparingen en productiviteitsverhoging. Op de werkvloer wordt iets anders tegen de cloud aangekeken. De meeste medewerkers willen gewoon hun werk goed en gemakkelijk kunnen doen. En dan vooral waar en wanneer zij dat willen. Termen als BYOD en NWOW zijn niet voor niets ontstaan. De kans is groot dat er binnen uw organisatie al met een cloud oplossing wordt gewerkt, ook al is uw organisatie er ‘officieel’ nog niet mee bezig of is hiervoor nog geen beleid opgesteld. Denk hierbij aan toepassingen als Twitter, Dropbox, LinkedIn en Facebook. Feit is dat cloud computing – nu het de eerste hype heeft overleefd en in rustiger vaarwater terecht is gekomen – onverminderd aan populariteit wint. En daarmee wordt de druk bij bedrijven om ‘iets’ met cloud te gaan doen steeds hoger. Alleen welke vorm is de juiste voor uw bedrijfssituatie?

Er zijn verschillende soorten diensten. Van kant-en-klare toepassingen die u direct kunt gebruiken, tot omgevingen waarmee u zelf applicaties kunt ontwikkelen. Termen als private, hybride en publieke cloud worden veelvuldig gebruikt en maken het daarom niet altijd begrijpelijker. Kort gezegd is er een indeling te maken tussen drie soorten van diensten:

1. Cloud diensten gebaseerd op applicaties (‘Software as a Service’ of kortweg SaaS) met als doelgroep de eind gebruikers.
2. Platform cloud diensten (‘Platform as a Service’ of PaaS) met als doelgroep de ontwikkelaars.
3. Infrastructuur cloud diensten (‘Infrastructure as a Service’ of IaaS) met als doelgroep de IT afdeling en/of systeem-beheerders.

Alle drie van deze vormen brengen weer andere kenmerken en voordelen met zich mee, al zijn er overeenkomsten die ten grondslag liggen aan het fenomeen Cloud, namelijk flexibiliteit, schaalbaarheid en kostenefficiëntie.

Kortom het is aan u om de juiste Cloud te vinden en deze succesvol in uw organisatie te implementeren. Maar om dit correct uit te voeren is een inventarisatie van uw huidige IT omgeving en applicaties een must, en dit heeft eigenlijk helemaal niets met Cloud te maken.

Getagged met →