Meer dan ooit is 2013 het jaar geweest dat heel wat service providers alles op alles hebben gezet om organisaties een zo compleet mogelijk aanbod te bieden. Maar is dit wel de juiste strategie? Is een specialist niet interessanter dan een generalist? Ben jij het ook eens met de uitdrukking ‘schoenmaker, blijf bij je leest’?

Ik denk wel dat ik mag zeggen dat de markt van software-as-a-service en clouddiensten nog een relatief jonge markt is. Maar tegelijkertijd ook een heel dynamische en succesvolle markt. Voor menig bedrijf reden genoeg om hierop in te spelen. Het resultaat is echter beangstigend. Meer dan ooit is 2013 het jaar geweest dat heel wat service providers alles op alles hebben gezet om organisaties een zo compleet mogelijk aanbod te bieden. Maar is dit wel de juiste strategie? Is een topper van een hoofdgerecht dan niet beter dan een standaard 3-gangen menu? Of een specialist interessanter dan een generalist? De uitdrukking ‘schoenmaker, blijf bij je leest’ is hier zeker gepast.

Mede gestuurd door trends als het nieuwe werken en de bring your own device beweging, hebben organisaties vandaag de dag specifieke noden op het vlak van infrastructuur en software. Vanzelf kom je dan in aanraking met Dé cloud. Waar organisaties de cloud als één groot geheel zien, is het echter verkeerd te denken dat één partij ook alles kan aanbieden. De cloud dekt heel veel ladingen – denk oa aan SaaS, IaaS en PaaS – en ieder domein wordt daarbij gekenmerkt door zijn eigen sterke spelers. Iedere cloud (service) provider heeft zijn eigen expertise, zijn eigen product of dienst. Een tip voor organisaties die twijfelen? Geef de voorkeur aan partners die zelf uitgaan van de filosofie ‘collaboreer in plaats van concurreer’. Het is vaak verstandiger complementaire diensten aan het aanbod toe te voegen via sterke partnerships in plaats van zelf van nul te beginnen.

Cloud broker: master in puzzelen

Ik weet dat het voor organisaties natuurlijk geen optie is om allemaal verschillende contracten met cloud service providers af te sluiten. Dat is qua beheer, transparantie en administratieve rompslomp een echte ramp. En toch, alles draait om integratie. Integratie tussen de verschillende diensten en producten van cloud providers. Maar ook hiervoor is er een spécialist: de cloud broker. Misschien wel de job van de toekomst. Wist je trouwens dat Gartner verwacht dat tegen 2015 minstens 20 procent van alle clouddiensten via interne of externe cloud service brokers zal lopen? Vandaag is dat nog maar 5 procent.

De belangrijkste taak van de cloud broker (of de Cloud Makelaar) is organisaties inzicht bieden in de meest geschikte clouddiensten. Cloud providers kunnen zich met andere woorden focussen op hun core business terwijl het aan de cloud broker is de puzzelstukken samen te brengen.

De éne makelaar is de andere niet

Cloud business broker is de traditionele definitie van een broker. Zijn rol? Je begeleiden bij het complexe avontuur naar de ‘cloud’. Niet te verwarren met de cloud technical broker. Deze biedt een platform waarin het aanbod van verschillende cloud providers verwerkt zit. Het grote voordeel van deze laatste? Je hoeft maar met één partij meer te praten, maar geniet wel van een gedifferentieerd aanbod dat perfect aansluit bij jouw (bijna individuele) noden. Of concreet: single sourcing biedt nu net dat overzicht en beheersgemak dat je nodig hebt: één factuur, één contactpersoon, één contract en één sla.

En ja hoor, beide specialisaties zijn perfect te combineren op het IT-departement. Wat 2014 voor de cloud zal brengen? Nog meer van dit…

-Auteur: Petro Aerts

Getagged met →