Stel dat uw bedrijf vandaag tot op de grond afbrandt. Hoe moeilijk is het dan om de hele infrastructuur weer aan de gang te krijgen? Met wat hulp van de cloud is het winkelketen Veritas in minder dan een week gelukt, zo getuigde IT-manager Johan De Witte op het Business Meets IT-seminarie over cloudcomputing.
Maar voor u alles naar de cloud versluist, moet u een betrouwbare cloudpartner kiezen, een cloud service provider. En dat is geen sinecure, want u legt de kroonjuwelen van uw bedrijf in handen van een extern bedrijf. U kan maar beter een waterdicht contract maken, want goede afspraken maken goede vrienden. Maar waar moet u eigenlijk op letten als u op zoek gaat naar een cloud leverancier?
Er bestaat nogal wat spraakverwarring over de cloud. De marketingafdeling van een IT-bedrijf heeft ontdekt dat het erg hip is om het label ‘cloud’ op elk product met een internet component te kleven. Zo is online-tekstverwerker Google Docs in de volksmond een cloudoplossing, en sommige IT-managers vinden dat ze een cloud hebben als ze hun servers onderbrengen bij een extern datacenter. Anderen vinden hun virtualisatie-oplossing dan weer een volledige cloud.
Voor u van een cloud kan spreken, zijn er vijf voorwaarden waaraan voldaan moet zijn. Ze zijn beschreven door het Amerikaanse National Institute of Standards and Technology en vormen samen de graadmeter om na te gaan of u met een cloudoplossing te maken hebt of niet.
Kort samengevat is een cloud een IT-omgeving waar u als klant zelf kan beslissen welke diensten u afneemt, en u kan via een website snel nieuwe servers ontplooien (1). Er is brede netwerktoegang naar een cloud en dus kan u er met zowat elk toestel aan dat met het internet is verbonden (2). Een cloud heeft ook een locatie-onafhankelijke bundeling van resources (3). Dat wil zeggen dat de hardware overal ter wereld kan staan en u daar helemaal niets van merkt in de diensten. Een cloud is ook elastisch (4): verwacht u een piek in de gegevensverwerking, dan kan u snel meer IT-middelen inschakelen. En omgekeerd, als er weinig werk is, kan u minder servers aanzetten om geld te sparen. Want in een cloud betaalt u per gebruik (5): per opgeslagen terabyte, per gigabit trafiek en voor benutte computerkracht. Nu weet u wel wat een cloud is, maar nog steeds niet hoe u de juiste partners vindt om uw infrastructuur in de wolken te zetten.
Tijdens het Business Meets IT-seminarie over cloudcomputing legt Peter Witsenburg van Beltug (Belgium Cloud) uit hoe u het best leveranciers beoordeelt. Hij baseert zich op de bovengenoemde vijf elementen van een cloud. “Vroeger kon je 16 dagen wachten tussen de aanvraag voor een extra server tot aan de levering. Met een cloud is dat een kwestie van minuten”, zegt Witsenburg. In een echte cloudomgeving heeft u als klant immers zelf de keuze hoeveel servers u wil inzetten en hoe die servers geconfigureerd zijn. U kan het beheer van die cloudinfrastructuur helemaal zelf afhandelen zonder tussenkomst van een derde. Het is verder ook belangrijk om te zien of een leverancier u in staat stelt om automatisch extra capaciteit in te schakelen. Op de dag dat de loonberekening gebeurt bijvoorbeeld. Dit hangt samen met de vereiste dat een cloud elastisch moet zijn.
Hoe cruciaal de zelfhulpmodule ook is,u moet zeker nagaan of u de cloud provider ook telefonisch kan bereiken als dat echt nodig is. Ooit al eens het telefoonnummer van Google gevonden? Wij ook niet. Ga bij contactbesprekingen dus zeker na of er nog contactmogelijkheden zijn naast de website.
De tweede belangrijke vraag die u aan een potentiële cloudprovider moet stellen is die naar bandbreedte. Vaak zal u een gemiddeld gegarandeerde netwerkcapaciteit te horen krijgen. Toch zou u ook het meest extreme scenario moeten kennen: als alle andere klanten op volle snelheid data beginnen te versluizen, hoeveel bandbreedte is er dan nog over voor mij? Gaan ze speciaal voor u de bandbreedte van andere klanten terugschakelen als u heel veel data over het netwerk moet sturen?
Bandbreedte is heel erg nodig om uw applicaties vlot te laten draaien, maar is tegelijk ook een belangrijke factor in de prijs van uw cloudoplossing. Het adagium luidt: een traag netwerk is moordend voor uw applicaties en bandbreedte is moordend voor uw budget.
In een echte cloud weet u nooit op welke fysieke machines uw IT-infrastructuur draait. U weet alleen dat er geheugen, rekenkracht en opslag is die specifiek voor u voorzien wordt uit een hele poel van hardware, en in sommige gevallen van cloudcomputing ook software.
De cloud gaf de IT-afdeling van het AZ Nikolaas ook wat meer rust, zegt IT-manager Stefaan Vansteenkiste. Omdat er nu een cloudprovider instaat voor alle infrastructuur, is dat een zorg minder voor de eigen IT’ers. Die kunnen nu eerder aan applicaties werken die uniek zijn voor het ziekenhuis in plaats van SAP aan de praat te houden.
Ook bij overheidsinformatiedatabank Pinakes was de drijfveer om een geavanceerde infrastructuur te hebben zonder er zelf een IT-afdeling op te moeten zetten. “We gingen naar de cloud voor een vereenvoudiging van onze applicatiearchitectuur die moeilijk en duur is om te beheren”, zegt Pinakes- manager Marnix Smets.
De gedeelde resources hebben hun voor- en nadelen. Het grote voordeel is dat uw cloudprovider beter in staat is om het hele serverpark up-to-date te houden. Nadeel is dat u niet weet wie dezelfde infrastructuur gebruikt.
Daarom zijn er goede afspraken nodig over welke andere klanten op dezelfde infrastructuur werken. Soms kent u uw cloudgenoten maar al te goed, zoals in de Jupiler Pro League. Die heeft een gemeenschappelijk CRM gebouwd voor alle clubs van het Belgisch eersteklassevoetbal. Hoewel alle clubs onderling concurrenten zijn, hebben ze wel een gemeenschappelijk doel en schaalvoordeel aan een samenwerking. Ze moeten immers allemaal tickets verkopen en toegangscontrole uitvoeren, zegt Steven De Blick, die het CRM van de Belgische Pro League centraliseerde.
En wat met back-ups? Een cloud zou normaal veilig moeten zijn, maar dat ontslaat u als klant niet van de plicht om zelf back-ups te nemen. In de onderhandelingen voor een cloud contract moet u als klant zeker zorgen dat u goede back- upmogelijkheden voorziet.
Laatste element van de clouddefinitie is ‘betalen per gebruik’. Als potentiële klant van een cloudserviceprovider is dit een cruciaal element in de onderhandelingen voor een cloud contract. Kan u bijvoorbeeld enkel de diensten kiezen die u nodig hebt, of moet u uit samengestelde menu’s kiezen? Wat zijn de minimumtermijnen en kan u overstappen naar een goedkopere concurrent? Is die overstap wel technisch mogelijk? En hoe krijgt u uw gegevens weg bij de cloudserviceprovider en tegen welke kosten? En wie is eigenaar van de gegevens als de cloudprovider failliet gaat? zegt Witsenburg.
U betaalt ook voor SLA’s, de bekende vijf negens: 99,999 uptime. Maar voor u de portefeuille opentrekt, gaat u maar beter na of de cloudprovider dat getal garandeert op maandbasis, of voor een jaar? Het is het verschil tussen 26 seconden downtime en 5 minuten.
Het kiezen van een cloudserviceprovider is een lang proces. En zowel Veritas als AZ Nikolaas heeft meer tijd en moeite moeten steken in de onderhandelingen dan in de technische uitvoering van de cloudmigratie. Als u zelf besluit naar de cloud te gaan met uw bedrijf, voorzie dan genoeg tijd om rond te shoppen. Weet wat u wil en besef dat u spijkerharde garanties in uw contract zal moeten zetten.
-Auteur: Jibbe Van Oost
Smart Business Strategies December 2013