Het private cloud-concept levert een bedrijf en zijn IT afdeling het beste van twee werelden. Het levert hen de flexibiliteit om de manier waarop IT gebouwd is, gebruikt en beheerd wordt aan te passen en te veranderen en dit gebaseerd op de eigen zakelijke behoeftes.
De eerste logische stap om de overstap te maken naar de private cloud is het transformeren van de IT afdeling. Deze moet namelijk IT services leveren aan de eigen gebruikers en de business units, grotendeels op dezelfde wijze als een publieke service provider diensten zou leveren aan zijn klantenbestand. Maar voordat dit resultaat behaald word, dienen bedrijven die een private cloud willen opzetten drie fases te doorlopen.

Fase 1

Virtualisatie, ontkoppeling van de logische functies en de fysieke bronnen, is de allereerste stap in dit proces. Vooreerst wordt hierin de nadruk gelegd op virtualisatie van de IT applicaties. Dit zijn de onderdelen van de IT die niet op het netvlies staan van de business, voorbeelden hiervan zijn file en print, test en ontwikkeling, webomgevingen enz. Verder initialiseer je server en storage consolidatie, verbeter je de back-up(strategie) en versnel je de adoptie van virtualisatie. In deze fase draait alles rond infrastructuur, de belangrijkste realisatie voor de business is hier dan ook het verlagen van de IT onkosten. Tijdens de eerste fase mag men belangrijke operationele kostenreducties verwachten. Dit is bijvoorbeeld realiseerbaar door de creatie van een eenvoudige, efficiënte en goed beveiligde storage-infrastructuur.

Fase 2

De focus wordt hier verlegd naar een betere IT omgeving voor zakelijke applicaties en het uitbeiden van de waarde van die virtualisatie. Voor de (interne) klant is het te verwachten resultaat een verbeterde kwaliteit van de service en een efficiëntere levering van de applicaties die de business draaiende houden. Belangrijk in deze fase is dat men verder voortbouwt op de sterk verbeterde IT infrastructuur en de time to market verbetert. Door het verhuizen van bedrijfskritische applicaties zoals Exchange, SharePoint, Oracle applicaties, SAP of desktop projecten zoals Windows 7 naar de private cloud, kan je voortbouwen op de gestandaardiseerde infrastructuur en zijn gekende voordelen. Een verbeterde kwaliteit van diensten is meer dan enkel het verhogen van de serviceniveaus. Het draait rond de levering van wat écht nodig is en een snelle, eenvoudige oplossing te vinden voor een verandering in behoeftes of vereisten rond schaalbaarheid, continuïteit en beveiliging.

Fase 3

In fase drie ligt de aandacht op het ondersteunen van de klant in het verbeteren van zijn overkoepelende business en IT agility . Het voorzien van IT-as-a-Service aan de eindgebruikers en business units laat het IT departement toe om veel meer te opereren zoals een service provider en diensten te leveren aan klanten. In deze fase ligt de doelstelling op het runnen van de IT als een business unit, waar men een duidelijk en transparant begrip heeft van de kosten en diensten die aangeboden kunnen worden.
De infrastructuur laat toe kosten accuraat toe te wijzen en te factureren en dit voor het geleverde IT service niveau aan de interne klanten. Op dit moment is virtualisatie overal doorgedrongen, alle nieuwe zaken worden virtueel uitgerold . Het voordeel dat men hier behaald is een snellere time to market,

Getagged met →